چطور در Writing IELTS (TASK 2) ایده پیدا کنیم؟

تا چه اندازه با اهمیت پیداکردن ایده در رایتینگ آزمون آیلتس آشنایی دارید؟ آزمون آیلتس یکی از آزمون‌های بین‌المللی محسوب می‌شود و افراد برای اهداف مختلفی در این آزمون شرکت می‌کنند. این آزمون دارای چهار بخش بوده و توانمندی و مهارت‌های زبان آموزان در هر 4 بخش مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد. رایتینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و ریدینگ چهار بخش مستقل این آزمون هستند که در موردشان در مقاله های قبلی صحبت کرده ایم. آزمون آیلتس در قالب آزمون آیلتس آکادمیک و آزمون آیلتس جنرال برگزار می‌شود. آیا شما هم در حال آماده شدن برای آزمون آیلتس هستید؟

در صورتی که می‌خواهید مدرکی داشته باشید که نشان دهد میزان تسلط شما بر زبان انگلیسی بالا است و بتوانید یک برگ برنده برای مهاجرت و یا تحصیل داشته باشید، شرکت در آزمون آیلتس بهترین راهکار و گزینه است. اما برای اینکه در آزمون آیلتس موفق شوید، پیش از هرچیزی لازم دارید این آزمون جهانی را بشناسید. با ما همراه باشید تا به صورت دقیق و ساده شما را با این آزمون جذاب آشنا کنیم

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم در مورد بخش رایتینگ به طور اختصاصی بحث کرده و اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. رایتینگ یکی از بخش‌های مهم و پیچیده آزمون آیلتس محسوب می‌شود و در این بخش مهارت نگارش و ایده پردازی منسجم مورد سنجش قرار می‌گیرند. متاسفانه اکثر شرکت کنندگان ایرانی به علت نداشتن تجربه کافی در نگارش اصولی، همواره در این بخش با مشکلات زیادی روبرو می شوند. در بخش رایتینگ، مقولات مختلفی منجر به گرفتن نمره قابل قبول می شود که در مقاله رایتینگ آزمون آیلتس به آن پرداختیم. اما یکی از دغدغه‌های اساسی شرکت کنندگان، همواره پیدا کردن ایده های متنوع و منسجم در قسمت رایتینگ تسک دوم است. این مشکل اساسی را تا انتهای این مطلب بررسی می کنیم و راهکارهای موثری را ارائه می‌دهیم ، پس تا انتها با ما همراه باشید.

مهارت‌های ضروری در آزمون Writing

پیش از آنکه بخواهید با راهکارهای پیداکردن ایده در رایتینگ آَشنا شوید، به طور مختصر شما را با قسمت رایتینگ آزمون آیلتس آشنا می‌کنیم. چهار مهارت ضروری در آزمون رایتینگ آیلتس مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرند.

۱.مهارت تفسیر اطلاعات

تفسیر اطلاعات از صورت سوال یکی از مهارت‌های اصلی و بسیار مهم است که در آزمون رایتینگ ارزیابی خواهد شد. نه تنها باید اطلاعات داده شده را تجزیه و تحلیل کنید، بلکه باید آن را بیشتر توضیح و به طور منطقی بسط دهید.  

2. خلاصه نویسی و توصیف

در حالت کلی باید بدانید که چگونه ایده ها و نظرات خود را خلاصه، ارائه و توصیف کنید. این مقوله، توانایی شما را در انسجام نوشتن ایده های ساپورت کننده ی ایده اصلی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این مهارت، مهارتی حیاتی در رایتینگ است.

3. ساختاربندی استدلال و دیدگاه

در هر دو آزمون رایتینگ آکادمیک و جنرال، شما وظیفه خواهید داشت که یک مقاله به عنوان پاسخ به یک دیدگاه یا استدلال بنویسید. این مطلب نه تنها باید منسجم باشد، بلکه باید برای خواننده نیز جذاب و قانع کننده باشد.

4. بالانس نوشتن دیدگاه‌ها و تجزیه و تحلیل مشکلات

آزمون رایتینگ آیلتس از شما می‌خواهد که به صورت استدلالی، یک موضوع را تحلیل کنید. در این مقوله، شما در حال ارزیابی توانایی خود در تجزیه و تحلیل مشکلات و موقعیت‌ها به شیوه‌ای متعادل هستید.  آزمون رایتینگ آیلتس، 60 دقیقه زمان می‌برد. این بخش از آزمون شامل دو بخش یا دو تسک است. در تسک اول حداقل 150 و در تسک دوم حداقل 250 کلمه باید نگارش کنید. تسک دوم، ارزش بیشتری از تسک اول دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد نگران این بخش هستند. در تسک دوم باید ایده پردازی انجام دهید و اگر تجربه و اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید، با چالش سختی روبرو می شوید. زمان تسک اول 20 دقیقه و تسک دوم 40 دقیقه می باشد. در ادامه نکاتی را برای ایده‌پردازی و پیدا کردن ایده در رایتینگ تسک دوم بررسی خواهیم کرد.

راهکارهایی برای ایده‌پردازی در رایتینگ تسک دوم آیلتس

بعضی از موضوعات ارائه شده در صورت سوال جهت ایده پردازی بسیار چالش برانگیز و جدید هستند به گونه‌ای که شرکت کنندگان هیچ اطلاعات خاصی از آن موضوع ندارند. به همین دلیل برای نگارش 250 کلمه دچار مشکل جدی می‌شوند چرا که نمیدانند باید به چه صورت این موضوع را بسط بدهند. راهکارهایی برای ایده پردازی در رایتینگ آیلتس وجود دارد که کمک می‌کند شما مشکل خود را در این زمینه حل کرده و نمره قابل قبولی کسب کنید. از جمله ی این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادگیری و استفاده از تکنیک Brainstorm قبل از نگارش تسک دوم  
  • بررسی سوالات آزمون های پرتکرار مختلف از وب سایت های معتبر
  • مطالعه کتاب و مقالات انگلیسی به طور مستمر از وب سایت های معتبر
  • تکنیک نظرات شخصی
  • تکنیک پنج سؤالی
  • استفاده از نقشه ذهنی
  • استفاده از مثال های ساده

ممکن است برای شما این راهکارهای ارائه‌شده نا مفهوم باشند. برای اینکه بتوانید هر کدام از راهکارها را بهتر و دقیق‌تر بشناسید، در این قسمت هر مورد به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید راهکارهای گفته شده لازم است در بلند مدت و با تمرکز زیاد اجرا و انجام شوند تا بتوانند بهترین نتیجه‌ی ممکن را برای شما به همراه داشته باشند.

طوفان فکری ایده ها Brainstorming the Ideas

شاید نام طوفان فکری ایده ها کمی عجیب باشد و با خواندن این عنوان یا عبارت گیج شوید. طوفان فکری یک تکنیک بسیار معروف و مهم برای تولید و به اشتراک گذاری ایده است که به طور کلی برای ایده پردازی استفاده می‌شود و صرفاً فقط برای ایده پردازی این آزمون نیست، بلکه در کسب و کارها نقش مهمی ایفا می‌کند. در طوفان فکری ایده ها، شما باید هر ایده‌ ی مرتبط به موضوع که به ذهنتان می‌رسد را به طور بی وقفه به صورت کلمه کلیدی یا عبارت یادداشت کنید. همچنین این مسئله اصلاً اهمیتی ندارد که این ایده‌ها چقدر منطقی یا کاربردی هستند و فقط باید در حیطه موضوع اصلی صورت سوال قرار بگیرند. درانتهای ایده پردازی، شما می توانید ایده‌های خوب را از میان ایده‌هایی که به صورت کلمه کلیدی یادداشت شده‌اند، انتخاب و سازمان دهی کنید و آنها را بسط وگسترش بدهید. 

بررسی سوالات آزمون های پرتکرار مختلف از وب سایت های معتبر

ممکن است برای شما این راهکارهای ارائه‌شده نا مفهوم باشند. برای اینکه بتوانید هر کدام از راهکارها را بهتر و دقیق‌تر بشناسید، در این قسمت هر مورد به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید راهکارهای گفته شده لازم است در بلند مدت و با تمرکز زیاد اجرا و انجام شوند تا بتوانند بهترین نتیجه‌ی ممکن را برای شما به همراه داشته باشند.

مطالعه کتاب های ریدینگ و مقالات انگلیسی به طور مستمر از وب سایت های معتبر

بهترین روش برای ارتقا ایده پردازی و نگارش، مطالعه مداوم است. به صورتیکه مطالعه موتور محرک نوشتن محسوب میشود. از این رو مطالعه مقالات و کتاب‌های ریدینگ با موضوعات مختلف از راه‌هایی است که می‌تواند به شما در ایده پردازی رایتینگ آیلتس کمک کند. حتی مطالعه مجلات و روزنامه‌هایی که شامل موضوعات اجتماعی است، می‌تواند به شما در تقویت ایده پردازی کمک کنند. در زیر نام تعدادی از مجلات آنلاین معتبرآمده است که خواندن مقالات آنها قطعا میتواند به شما در نگارش ایده های منسجم کمک فراوانی کند.

استفاده ازتکنیک نظرات شخصی

تکنیک نظرات شخصی در مورد این موضوع صحبت میکند که استرس در بیان ایده یک نیروی مخرب بوده و می‌تواند مانع ایده پردازی شما در آزمون شود. استفاده از تکنیک نظرات شخصی بهترین راهکار برای حل این مشکل است. شما با استفاده از این تکنیک باید تصور کنید که در هنگام آزمون، در حال بحث با دوستان و هم کلاسی های خود در یک جمع مشخص هستید. در این حالت با راحتی کامل، به ایده پردازی مشغول می‌شوید. گرچه نباید این موضوع را نادیده گرفت که بعضی افراد سخنوران بهتری هستند و از این جهت در ایده پردازی و نگارش بهتر عمل می کنند. ولی به طور کلی، شرکت در بحث های گروهی کلاسی به زبان انگلیسی و یا شنیدن و دیدن برنامه هایی که درآن شرکت کنندگان راجع به موضوعی خاص بحث میکنند، تاثیر بسیار زیادی در نحوه فکر کردن و ایده پردازی منسجم خواهد داشت زیرا نحوه بحث و گفتگو را به شما آموزش می دهند و باعث می شوند، ذهن شما متفاوت بیندیشد و همواره به دنبال تولید ایده های جدید باشد.

استفاده از تکنیک پنج سوالی

یکی از ساده ترین راهکارهای ایده پردازی در تسک دوم رایتینگ آزمون آیلتس، استفاده از تکنیک پنج سوالی است. در این تکنیک، شما از کلمات پرسشی اصلی انگلیسی که شامل 5 کلمه پرسشی )  Why، What، When، Where و  (Who است، استفاده می‌کنید. ابتدا ایده خود را مطرح کرده و سپس با این کلمات، پرسش‌هایی مطرح می‌کنید و در نهایت با استفاده از پاسخ‌ها یا کنار هم گذاشتن این پاسخ‌ها به یک ایده مطلوب می‌رسید. در این روش بسیار ساده شما همواره با یک کلمه پرسشی در حال جواب دادن به یک ایده هستید. برای مثال اگر در حال نوشتن ایده برای گرمایش زمین هستید، از خود می پرسید که چرا این مشکل پیش آمده ، از چه زمانی این مشکل به وجود آمده است، و اینکه چه کسانی مسئول حل این مشکل می باشند. با در کنار هم قرار دادن جواب این سوالات ، قطعا میتوانید یک مقاله بسیار عالی و منسجم بنویسید.

نقشه ذهنی

در تکنیک نقشه ذهنی، شما کلمه کلیدی خود را انتخاب کرده و در وسط قرار می‌دهید. حال ایده‌ها و کلمات کلیدی مربوطه را به این کلمه اصلی وصل می‌کنید. هر کلمه می‌تواند شما را به کلمه‌ای دیگر سوق دهد که این خود باعث ایجاد ایده‌هایی جذاب و جدید می‌شود. فقط باید در نظر داشته باشید که در این تکنیک شما به دانش وسیعی از کلمات هم معنی و متجانس در بافت متن ، Collocations  و همچنین عبارات مفید و کاربردی نیاز دارید.

استفاده از مثال‌های ساده

هدف آزمون آیلتس در بخش رایتینگ تسک دوم، سنجش مهارت شما در زمان معین شده در نگارش و پیوستن ایده های منطقی مناسب به همدیگر است. شما می‌توانید با استفاده از مثال های ساده شخصی ولی مرتبط و یا مثال های عمومی که اکثر افراد آنها را در زندگی تجربه کرده اند، به ایده‌هایی بی نظیر رسیده و در بسط موضوعات بخصوص ارائه توضیح بیشتر برای انسجام کلام در پاراگراف های بدنه استفاده کنید.

مراحل نگارش ایده

در تسک دوم رایتینگ آزمون آیلتس شما باید زمان را به صورت مدیریت شده، استفاده کنید. مراحل نگارش مقاله را باید به خوبی پیش ببرید و برای هر یک زمان مشخصی اختصاص دهید. دو الی سه دقیقه اول را برای فهم صورت سوال یا موضوع اختصاص دهید. پس از آنالیز موضوع، کلمات کلیدی را تحلیل کنید. در قدم بعدی این سوال را از خود بپرسید که با توجه به نوع سوال که در مقاله رایتینگ به آن پرداختیم، چگونه نظر خود را بیان کنید.

پارافرایز کردن سوال در جمله اول بخش مقدمه

برای پارافریز کردن صورت سوال می بایست از ساختارهای گرامری جایگزین و کلمات هم معنی استفاده کنید. سعی کنید ساختار جمله را تغییر دهید، ولی معنای اصلی آن تغییر نکند. برای موفق بودن در این قسمت، لازم است دامنه وسیعی از واژگان را بدانید و معانی آن‌ها را به خوبی درک کرده باشید. دانش استفاده از ساختارهای موازی در این بخش کمک زیادی به شما میکند.

نگارش پاراگراف های اول و دوم بدنه

نگارش این مرحله، مهم ترین بخش از تسک دوم رایتینگ محسوب می‌شود، بنابراین باید توضیحات کامل و قانع کننده ای را درباره ایده های اصلی خود ارائه دهید. سعی کنید با تسلط داشتن بر مفاهیم به صورت کامل این بخش ها را نگارش کنید. نکته بسیار مهم در نگارش پاراگراف های بدنه این است که شما باید بتوانید یک ایده اصلی را از جهات مختلف بررسی کرده و آنها را به کمک ساختار های موازی ، ارائه دلایل ، تاثیرات و نتایج احتمالی و مثال های گوناگون ساپورت کنید. شما باید به ارائه توضیحات خود درباره موضوع یا ایده اصلی ادامه دهید. در این بخش سعی کنید، جزئیات بیشتری را بررسی و توضیحاتی را ارائه کنید که نشان دهد شما به صورت کامل مفهوم صورت سوال را درک کرده‌اید و توانایی نگارش به زبان انگلیسی را دارید. نکته حائز اهمیت این است که با توجه به 5 نمونه سوال آزمون تسک دوم رایتینگ، این دو پاراگراف دسته بندی و نگارش می شوند.

جمع بندی یا نتیجه گیری

هر آنچه که نوشته‌اید را به شیوه‌ای حرفه‌ای خلاصه کرده و نقطه نظر خود را بیان کنید. یک جمع‌بندی کامل می‌تواند متن نگارش شده را به صورت کامل و مختصر بررسی و نکات کلیدی را بیان کند تا فرد به راحتی متوجه فرایند نوشتار شود. توجه داشته باشید که در این بخش ایده جدیدی را ذکر نکنید و از ارائه مثال بپرهیزید.

تمامی این موراد به شما کمک می‌کند تا از قسمت رایتینگ تسک دوم آزمون آیلتس نمره‌ی قابل قبولی را کسب کنید. پیدا کردن ایده در رایتینگ نیاز به تمرین و تکرار دارد. صبور باشید و با انگیزه به یادگیری این مهارت ادامه دهید تا بهترین نتیجه‌ی ممکن را کسب کنید. همچنین نقش تمرین کردن به طور مداوم و اصولی را ازیاد نبرید

دوره های تقویت رایتینگ متقی آیلتس

زمانی که صحبت از آزمون آیلتس می‌شود، نگرانی‌های زیادی می‌تواند افراد را درگیر کند. یکی از مهارت‌های کلیدی و مهم آزمون آیلتس، نگارش بخش رایتینگ در تسک دوم می باشد که باعث کاهش نمره‌ی شرکت کنندگان زیادی شده است. برای اینکه بتوانید این مهارت خود را تقویت کنید، تکرار و تمرین نقش اساسی دارد. اما بهترین میان بر برای نتیجه‌گیری ایده‌آل در این بخش، استفاده از دانش و تجربه مربیان حرفه ای به شمار می‌رود که توانسته‌اند در این آزمون موفق حاضر شوند. با این وجود چنانچه قصد دارید در آزمون آیلتس نمره‌ی قابل قبولی کسب کنید، دوره‌های گروه آموزشی متقی آیلتس می‌تواند یک انتخاب منطقی و تجربه متفاوت در یادگیری باشد. در هر سطحی که هستید می‌توانید با گذراندن دوره های متنوع ما، یادگیری مهارت نگارش زبان انگلیسی را شروع و از پیشرفت خود در این بخش شگفت‌زده شوید.

مجموعه متقی آیلتس به سرپرستی ژاله متقی توانسته دوره‌های بسیار باکیفیتی را به همراه جدیدترین و به روز ترین منابع در زمینه‌ی آموزش زبان انگلیسی و آمادگی آزمون آیلتس در اختیار شرکت کنندگان این آزمون قرار دهد. چنانچه متقاضی شرکت در آزمون آیلتس باشید، می‌توانید به راحتی با گذراندن این دوره‌ها، هر کدام از مهارت‌های چهارگانه‌ی خود را تقویت کنید. علاوه ‌براین، این امکان را دارید که بدون داشتن پیش زمینه و از ابتدای راه با گذراندن دوره‌های مختلفPre-IELTS  ما، برای شرکت در این آزمون آماده شوید.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *