آیا با تفاوت آزمون تافل و آزمون آیلتس آشنایی دارید؟ کلیه متقاضیان برای تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان و یا سکونت و اشتغال در آن، باید سطح زبان انگلیسی خود را با ارائه‌ی یک مدرک معتبر بین المللی ثابت کنند. دو مورد از آزمون‌های مورد قبول بسیاری از دانشگاه‌های انگلیسی زبان، آزمون آیلتس و تافل است. اگر تاکنون نام این آزمون‌ها را نشنیده‌اید یا با این آزمون‌ها آشنایی ندارید ما در این بخش از سری مقالات گروه آموزشی متقی آیلتس به ارائه توضیحات کوتاهی در مورد تفاوت های این دو آزمون‌ می‌پردازیم.

فهرست مطالب

 به طور کلی می‌توان گفت که آیلتس و تافل هر دو آزمون زبان انگلیسی در سطح پیشرفته ی C1 برای زبان آموزان خارجی محسوب می شوند. در واقع داشتن مدرک یکی از این دو آزمون برای پذیرش در دانشگاه‌های کشورهای خارجی، شرط اساسی و مهمی به حساب می آید. ولی این دو آزمون با یکدیگر تفاوت‌های اساسی از نظر ساختار و انواع سوالات دارند. شرکت در هر دوی این آزمون‌ها در ایران قابل انجام است. اما اگر قصد دارید برای پذیرش در یکی از دانشگاه‌های خارجی اقدام کنید و به دنبال یک مدرک معتبر زبان انگلیسی هستید، بهتر است از بین آزمون‌های آیلتس و تافل یکی را انتخاب کنید. با توجه به تفاوت‌های موجود بین این دو آزمون بهتر است این مقاله را مطالعه کرده و سپس تصمیم گیری کنید. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بررسی تفاوت‌های کلی‌ آزمون آیلتس و تافل

آزمون آیلتس به انگلیسی  ( IELTS: International English Language Testing System ) به معنای سیستم جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است که یکی از آزمون‌های مورد قبول و معتبر زبان انگلیسی است که در سراسر جهان برگزار می‌شود.

آزمون تافل به انگلیسی( TOEFL: Test of English as a Foreign Language)  به معنای آزمون انگلیسی به‌عنوان و یا برای شرکت کنندگان زبان خارجی است. آزمون‌های تافل و آیلتس متعلق به سازمان‌های متفاوتی می باشند. اسپانسرهای آزمون آیلتس به صورت اشتراکی شامل سه سازمان   British Council، Cambridge Assessment English و همچنین  IDP استرالیا می شود. طراحی سوالات این آزمون بر عهده Cambridge Assessment English است ولی مدیریت برگزاری و اجرای آزمون آیلتس بر عهده  British Council و IDP استرالیا است. در مقابل اسپانسر تافل مالکیت اشتراکی ندارد و متعلق به سازمان ETS واقع در ایالت متحده آمریکا است. این آزمون توسط این سازمان طراحی و اجرا می‌شود. مدتهاست که روش آزمون گیری در آزمون تافل، کامپیوتری است ولی مدل کاغذی (کتبی) هم دارد. آزمون آیلتس هم به صورت کاغذی (کتبی)  و هم به صورت کامپیوتری (IELTS CD)برگزار می‌شود.

زمان کل برگزاری آزمون تافل 3 ساعت و 15 دقیقه است ولی مدت زمان آزمون آیلتس کمتر است. مدت زمانی که برای آزمون آیلتس در نظر گرفته می‌شود، 2 ساعت و 45 دقیقه است. نمره گذاری آزمون آیلتس از 0 تا 9 ، ولی آزمون تافل از 0 تا 120 در نظر گرفته می‌شود. نتایج آزمون تافل پس از 10 روز ولی نتایج آزمون آیلتس پس از سیزده روز منتشر می‌شوند. تقریباً می‌توان گفت این دو آزمون نمره گذاری مشابهی دارند و با توجه به جدول زیر میتوان نمرات این دو آزمون را به هم تبدیل کرد.

تفاوت در نمره گذاری آزمون آیلتس و تافل

 در نمره گذاری آیلتس، نمره‌ای بین 0 تا 9 به شما داده می‌شود. این نمره برای هر یک از مهارت‌های شما بوده و سپس یک نمره کلی بر اساس نمره این 4 بخش به شما اختصاص داده می‌شود‌. نمره‌ی نهایی، میانگین نمرات شما در 4 مهارت اصلی است. در آزمون تافل هر مهارت شما نمره‌ای بین عدد 0 تا 30 می گیرد و در نهایت از 0 تا 120 به مهارت‌های کلی شما امتیاز دهی می‌شود. هر دانشگاه می‌تواند تعیین کند که چه نمره‌ای را مورد پذیرش قرار خواهد داد. شما باید ابتدا دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب و سپس نمره آیلتس و تافل خود را با شرایط آن مقایسه کنید و سپس تلاش کنید تا نمره موردنظر را کسب کنید.

IELTS
TOEFL
118-120
9
115-117
8.5
110-114
8
102-109
7.5
94-101
7
79-93
6.5
60-78
6
46-59
5.5
35-45
5
32-34
4.5
0-31
4

 این دو آزمون تفاوت‌هایی در قسمت لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ دارند. در ادامه به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

تفاوت در لیسنینگ آزمون تافل و آیلتس

یک عقیده رایج  ولی اشتباه در مورد لهجه و گویش آزمون آیلتس و تافل وجود دارد. بسیاری از افراد معتقدند که آزمون آیلتس یک آزمون بریتانیایی با لهجه انگلیسی و آزمون تافل با لهجه آمریکایی است. به این معنا که در بخش لیسنینگ این آزمون ها صرفاً یک لهجه استفاده می شود. این نظرات به هیچ عنوان واقعیت ندارند، چرا که سوالات بخش لیسنینگ این دو آزمون‌ دارای طیف وسیعی از لهجه‌های انگلیسی هستند. از میان این لهجه‌ها ، می‌توانیم به لهجه های متنوع در بریتانیا، استرالیایی، نیوزیلندی و آمریکای شمالی (کانادا و آمریکا) اشاره کنیم.

در آزمون لیسنینگ تافل، دو پادکست سخنرانی و مکالمه وجود دارد. در هر دوی این پادکست ها از لحن آکادمیک یا همان دانشگاهی استفاده می‌شود. در این آزمون شما سه الی چهار پادکست سخنرانی کوتاه همراه با 6 سوال خواهید داشت و سپس با دو الی سه مکالمه دو نفره و همچنین 5 سوال در هر مکالمه روبرو خواهید شد.

این در حالیست که آزمون لیسنینگ آیلتس دارای چهار بخش است و این چهار بخش هر کدام شامل 10 سوال می باشند. پادکست های بخش‌های اول و دوم دارای تاپیک هایی با محتوای جنرال می شوند و بخش‌های سوم و چهارم دارای محتوای آکادمیک هستند. در بخش‌های اول و سوم، پادکست ها دو یا چند نفره هستند در حالی که در بخش های دوم و چهارم فقط یک نفر در پادکست صحبت می‌کند.

 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد لیسنینگ ازمون آیلتس پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: لیسنینگ در آزمون آیلتس به همراه نکاتی برای گرفتن نمره بالا

تفاوت در رایتینگ آیلتس و تافل

در قسمت رایتینگ آیلتس و تافل دو تسک وجود دارد. در تسک یک آزمون رایتینگ آیلتس آکادمیک، اطلاعات ارائه شده در قالب انواع نمودار های مختلف و یا جدول و نقشه هستند. شما در این بخش 20 دقیقه فرصت دارید تا بتوانید تسک اول را به پایان برسانید. در تسک اول شما باید حداقل 150 کلمه با توجه به نمودار یا جدولی که در اختیارتان قرار داده شده است بنویسید و اطلاعات را به کمک روش های مقایسه کردن، توصیف کنید. در تسک دوم این آزمون 40 دقیقه به شما فرصت داده می‌شود و با حداقل 250 کلمه باید به سوال موردنظر پاسخ دهید. ارزش تسک دوم دو برابر تسک اول محسوب می‌شود. اگر آزمون آیلتسی که در آن شرکت می‌کنید، آزمون کاغذی (کتبی) باشد، باید هر دو تسک را به صورت دست‌نویس با مداد مشکی بنویسید.

در آزمون تافل، تسک یک رایتینگ کمی متفاوت‌تر است. در تسک یک رایتینگ آزمون تافل، شما باید مهارت خواندن و گوش دادن را با نوشتن ترکیب کنید. شما در تسک یک باید یک بخش کوتاه را مطالعه کرده و سپس به یک پادکست کوتاه دیگر نیز گوش دهید و در نهایت باید بر اساس آنچه که شنیدید و مطالعه کردید، یک پاسخ برای سوال مطرح شده، بنویسید. در تسک دوم رایتینگ آزمون تافل، شما می بایست یک مطلب بر اساس نظرات شخصی یا تجربه خودتان در مورد یک موضوع خاص بنویسید. در این بخش به شما  50 دقیقه فرصت میدهند.

 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد رایتینگ ازمون آیلتس پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: رایتینگ در آزمون آیلتس

تفاوت در ریدینگ آزمون آیلتس و تافل

این دو آزمون در قسمت ریدینگ نیز با یکدیگر متفاوت هستند. در آزمون آیلتس آکادمیک، سه متن طولانی وجود دارد. متن اول و دوم هر کدام شامل 13 سوال می شوند و متن سوم شامل 14 سوال است. این سوالات طیفی وسیع از موضوعات مختلف را در بر میگیرند. انتظاری وجود ندارد که شما به همه سوالات مسلط باشید، بلکه شما باید بتوانید بر اساس محتوایی که در اختیار شما قرار گرفته و به کمک تکنیک های مشخص شده به سوالات پاسخ دهید. باید دقت داشته باشید که تنوع مدل سوالات درآزمون آیلتس ریدینگ بسیار بالاتر از سوالات آزمون تافل است.

در ریدینگ آزمون تافل سه یا چهار متن وجود دارد که در مجموع حدودا 700 کلمه هستند. هر یک از این متن‌ها شامل 10 سوال چند گزینه‌ای می باشند. در این آزمون نیز انتظاری نیست که شما به تمامی موضوعات و سوالات مسلط باشید، بلکه باید بر اساس متنی که در اختیار شما قرار داده شده و به کمک تکنیک های مشخص شده به سوالات پاسخ دهید.

 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ریدینگ ازمون آیلتس پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: ریدینگ reading آزمون آیلتس

تفاوت در اسپیکینگ آیلتس و تافل

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو آزمون در بخش اسپیکینگ است. اسپیکینگ آیلتس به صورت آزمون حضوری توسط یک آزمون گیرنده انجام می‌شود. گاهی باید این آزمون، توسط آزمون گیرندگان دیگر نیز مورد تایید قرار گیرد. در آزمون تافل شما به سوالات آزمون‌گیرنده گوش داده و سپس پاسخ‌های خود را در میکروفون بیان می‌کنید. پاسخ‌هایی که شما می‌دهید با هوش مصنوعی و بازبینی انسانی نمره گذاری می‌شوند. بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس همیشه یک یا چند روز قبل و یا بعد از آزمون کتبی برگزار میشود. این در صورتی است که در آزمون تافل، آزمون تمامی بخش‌ها در یک روز برگزار می‌شود.

 اسپیکینگ آیلتس، سه بخش دارد. در بخش اول تعدادی سوال جنرال درباره اطلاعات شخصی و نظرات عمومی شما پرسیده می شود. در بخش دوم، یک کیوکارد به شما داده می‌شود و شما باید در مدت زمان یک دقیقه پاسخ این تسک را آماده کنید و سپس در مدت زمان دو دقیقه درباره آن صحبت کنید. در بخش سوم، آزمون گیرنده با توجه به موضوع قسمت دوم سوالاتی را مطرح میکند. شما باید بتوانید تا درباره جواب این سوالات بحث کرده و به کمک ایده های متنوع آنها را ساپورت کنید.

بخش اسپیکینگ آزمون تافل شباهت زیادی با بخش رایتینگ آن دارد. به این صورت که در بخش اول این آزمون از شما یک سوال پرسیده می‌شود و از شما می‌خواهند تا نظرات و تجربیات خود را ارائه دهید. در تسک دوم از شما خواسته می‌شود که به پادکستی کوتاه گوش داده و سپس به سوالات مطرح شده از آن جواب دهید. در واقع در این بخش نیز، ترکیبی از مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ به کار گرفته میشود.

 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اسپیکینگ ازمون آیلتس پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: اسپیکینگ آزمون آیلتس 

آزمون تافل آسان‌تر است یا آزمون آیلتس؟

پاسخ به این سوال کمی غیر ممکن به نظر می‌رسد. درجه سختی این آزمون ها به تجربه و توانایی هر فرد بستگی دارد. بعضی از افراد ممکن است با سوالات چندگزینه ای به صورت آنلاین بسیار راحت باشند و بعضی دیگر هم ممکن است عملکرد بهتری نسبت به سوالات متنوع و آزمون‌های حضوری داشته باشند. همچنین برای بعضی ممکن است توصیف نمودارها پیچیده به نظر برسد و  بعضی دیگر هم نتوانند هم ‌زمان مهارت‌های خواندن، گوش دادن و صحبت کردن را به کار بگیرند.

تنها نکته قابل توجه این است که بخاطر جدید تر بودن آزمون آیلتس نسبت به تافل، طراحی سوالات بخش های متفاوت این آزمون بسیار متنوع و خلاقانه تر از سوالات آزمون تافل می باشد. در هر صورت این شما هستید که باید با توجه به اهداف خود و همچنین مهارت‌های شخصی و توانایی‌هایی که دارید به سنجش آزمون مورد نظر پرداخته و یکی را انتخاب کنید.

آزمون آیلتس آسون تره یا تافل؟

آزمون تافل مناسب من است یا آزمون آیلتس؟

 انتخاب آزمون آیلتس یا تافل بستگی به شرایط شما دارد. اگر قصد دارید که حتما در کشور انگلستان یا استرالیا تحصیل کنید، بهتر است در آزمون آیلتس شرکت کنید. اگر قصد دارید در کانادا یا ایالات متحده آمریکا تحصیل کنید، می‌توانید هم آزمون تافل و هم آزمون آیلتس را انتخاب کنید، چرا که این دو کشور مدرک هر دوی این آزمون‌ها را قبول دارند. امروزه اکثر موسسات آموزشی در بیشتر کشورها، هر دو نمره‌ی تافل و آیلتس را قبول دارند و کمتر دانشگاهی را می‌بینیم که بین این دو آزمون تمایز خاصی قائل شوند. اما در دو دهه گذشته، شرکت در آزمون آیلتس در میان افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی و کاری بسیار متداول‌تر شده است. همانطور که توضیح دادیم، این موضوع و انتخاب یک آزمون به شرایط شخصی شما و توانایی های تان بستگی زیادی دارد. در این مقاله هرآنچه که در رابطه با تفاوت این دو آزمون وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفت. با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید به راحتی یکی از این دو آزمون را انتخاب کنید.

معرفی دوره‌های متقی آیلتس

چنانچه قصد دارید در آزمون آیلتس شرکت کنید و نیاز به اساتید مجرب و متخصص دارید، می‌توانید در دوره‌های مختلف گروه آموزشی متقی آیلتس شرکت کنید. یکی از مهم‌ترین موارد برای موفقیت در آزمون آیلتس، داشتن مربی حرفه ای و همراه متخصص است. فردی که با آگاهی کامل از شیوه و ساختار آزمون و با تجربه بالا از انواع سوالات در بخش های مختلف، پیش از شما این مسیر را به خوبی پشت سر گذاشته باشد، می‌تواند در این زمینه مربی قابل اعتمادی محسوب شود. مجموعه متقی آیلتس به سرپرستی ژاله متقی توانسته دوره‌های بسیار باکیفیتی را به همراه جدیدترین و به روز ترین منابع در زمینه‌ی آموزش زبان انگلیسی و آمادگی آزمون آیلتس در اختیار شرکت کنندگان این آزمون قرار دهد. چنانچه متقاضی شرکت در آزمون آیلتس باشید، می‌توانید به راحتی با گذراندن این دوره‌ها، هر کدام از مهارت‌های چهارگانه‌ی خود را تقویت کنید. علاوه ‌براین، این امکان را دارید که بدون داشتن پیش زمینه و از ابتدای راه با گذراندن دوره‌های مختلفPre-IELTS  ما، برای شرکت در این آزمون آماده شوید.

تلاش همیشگی ما این بوده که از انگلیسی خواندن در کنار ما لذت ببرید.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *