آزمون آیلتس یکی از مهم ترین و به روز ترین آزمون های شناخته شده در سطح دنیاست. این آزمون متقاضیان زیادی در سراسر دنیا جهت مهاجرت تحصیلی و کاری دارد. آزمون آیلتس در دو نوع جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود. به طور کلی، این آزمون‌ دارای چهار بخش است که شامل بخش‌های ریدینگ، رایتینگ، لیسنینگ و همچنین اسپیکینگ می شود. آزمون آیلتس در دو مدل کامپیوتری IELTS CD و کاغذی (کتبی)  برگزار می‌شود و شما با توجه به شرایط خود می‌توانید یکی از این دو مورد را انتخاب کنید. ما در این مقاله به روش‌های برگزاری و همچنین تفاوت های آزمون آیلتس کامپیوتری IELTS CD و کاغذی (کتبی) می پردازیم.

فهرست مطالب

آزمون آیلتس کاغذی یا کتبی چگونه است؟

 یکی از قدیمی‌ترین روش‌های برگزاری آزمون‌های بین‌المللی و به ویژه آزمون آیلتس، آزمون کتبی یا همان آزمون کاغذی است. در این نوع آزمون حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفر شرکت کننده در یک محل گرد آمده و مشغول به پاسخ به سؤالات آزمون می‌شدند. سؤالات آزمون کاغذی (کتبی) شامل رایتینگ، لیسنینگ و ریدینگ است. مرحله بعدی آزمون کاغذی (کتبی) ، آزمون اسپیکینگ است که امکان سنجش آن به صورت کتبی وجود ندارد. این بخش از آزمون آیلتس در یک روز متفاوت از آزمون برگزار و معمولاً 2 الی 3 روز قبل و یا بعد از آزمون کتبی انجام می شود. در واقع در آزمون آیلتس کاغذی (کتبی)  شما نیازی به تسلط بر کامپیوتر و همچنین تایپ با کیبورد ندارید. تسلط بر مداد و نوشتن با دست خط خوانا یک مسئله عادی است و بیشتر افراد با آن مشکلی ندارند ولی اگر از دست خط شلخته و ناخوانای خود ناراضی هستید، در آزمون آیلتس کامپیوتری دیگر لازم نیست نگران این موضوع باشید.

آزمون کامپیوتری آیلتس IELTS CD چگونه است؟

برای اولین بار آزمون کامپیوتری آیلتس IELTS CD در سال ۲۰۱۶ برگزار شد. در این آزمون داوطلبان از ۲۰ کشور مختلف جهان فرصت حضور در چنین آزمونی را پیدا کرده بودند. در آزمون کامپیوتری آیلتس IELTS CD سؤالات مختلف روی مانیتور کامپیوتر نمایش داده شده و داوطلبان از طریق کیبورد می‌توانند به سؤالات پاسخ دهند. انتخاب آزمون کامپیوتری آیلتس یک مسئله سلیقه‌ای بوده و روزبه‌روز به طرفداران این آزمون افزوده می‌شود. در واقع اعتبار آزمون کامپیوتری آیلتس و آیلتس کاغذی (کتبی) هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو یک آزمون معتبر محسوب می شوند.

 توجه داشته باشید که آزمون آیلتس کامپیوتری یک آزمون معتبر استاندارد و کاملاً مجهز است. با توجه به موارد گفته شده شما نباید نگران قطعی اینترنت باشید. پس از قطع شدن اینترنت ، سیستم آزمون را برای شما به صورت آفلاین اجرا خواهد کرد و شما به حالت آفلاین به سؤالات پاسخ می‌دهید. حتی قطع شدن برق هم نمی‌تواند آزمون را متوقف کند، چرا که محل‌های برگزاری این آزمون مجهز به دستگاه UPS هستند. برای شرکت در چنین آزمونی نیاز نیست تایپ سریع داشته باشید و یک تایپ معمولی می‌تواند برای شما کافی باشد. در ضمن نیازی به نگران بودن درباره صدای کیبورد نیست، چرا که کیبوردهایی که برای این آزمون استفاده می‌شوند از بهترین و کم‌صداترین کیبوردهای موجود در جهان هستند. در آزمون کامپیوتری برای هر شرکت کننده، یک کامپیوتر مجزا وجود دارد و  یک تایمر شمارش معکوس، شما را نسبت به زمان آزمون مطلع می‌کند و امکان مدیریت صحیح زمان را برای شما فراهم می‌کند

تفاوت آزمون آیلتس کامپیوتری IELTS CD و کاغذی (کتبی)

همان‌طور که اشاره کردیم این دو آزمون با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و هر یک می‌تواند مزایای خاص خود را داشته باشد. در این قسمت قصد داریم به صورت خلاصه به بررسی تفاوت آزمون آیلتس کاغذی (کتبی) و آیلتس کامپیوتری ، IELTS CD ، بپردازیم.

  • اولین تفاوت این دو آزمون در زمان برگزاری آن است. آزمون‌های کاغذی (کتبی) دارای محدودیت برگزاری هستند و با توجه به تدارکاتی که نیاز دارند در روزهای خاصی از هفته برگزار می‌شوند. این در شرایطی است که آزمون‌های کامپیوتری آیلتس، IELTS CD ، عموما سه بار در هفته برگزار می‌شوند. آزمون کامپیوتری به صورت حضوری و با حضور تعداد داوطلبان کمتر در یک سالن برگزار می شود. توجه داشته باشید که برای این آزمون از کامپیوترهای سنتر همان مکان استفاده میشود.
  • تفاوت مهم دیگر مربوط به زمان اعلام نتایج آزمون است. معمولاً اعلام نتایج آزمون کاغذی (کتبی) به زمان بیشتری نیاز دارد و حدوداً 13 روز طول می‌کشد تا نتایج آن منتشر شود. این در صورتی است که نتایج آزمون کامپیوتری 3 تا 5 روز پس از آزمون منتشر می‌شوند.
  • یک تفاوت کلی درباره قالب ارائه سؤالات در مورد آزمون آیلتس کامپیوتری و کاغذی (کتبی) وجود دارد. در آزمون کاغذی یا همان کتبی سؤالات مربوط به ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ روی کاغذ به شرکت کننده تحویل داده و او باید با استفاده از یک مداد مشکی در پاسخ‌نامه ها، پاسخ‌های خود را ثبت کند و در برگه های مشخص شده و استاندارد، رایتینگ خود را بنویسد. در آزمون کامپیوتری سؤالات این بخش‌ها روی صفحه کامپیوتر نمایش داده شده و شرکت کننده باید پاسخ‌ها را تایپ کند.
  • خوشبختانه در آزمون‌ کامپیوتری آیلتس ، IELTS CD ، شما می توانید رنگ صفحه و اندازه فونت را تغییر دهید. همچنین میتوانید از قابلیت های Copy and Paste ، هایلایت کردن و نوت گذاری استفاده کنید. همچنین به شما برگه ای به عنوان چک نویس در بخش رایتینگ داده میشود تا در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.
  • تفاوت دیگر آزمون آیلتس کامپیوتری و کاغذی (کتبی) ، در شیوه ثبت نام این دو آزمون است. ثبت نام هر دو آزمون به صورت اینترنتی امکان‌پذیر است، ولی شما باید نوع آزمون خود را مشخص کنید. برای رزرو آزمون آیلتس کامپیوتری روی نماد کامپیوتر کلیک کرده و در صورت رزرو آزمون کاغذی (کتبی) نماد کاغذ را کلیک کنید.
  • تفاوت دیگر این دو آزمون در برگزاری بخش اسپیکینگ است. این بخش آزمون به صورت کاغذی یا به صورت تایپ قابلیت پاسخگویی ندارد. در نتیجه باید به شکل دیگری برگزار و ارائه شود. در آزمون کتبی یا کاغذی این بخش از آزمون به حالت مصاحبه حضوری برگزار می‌شود. اگر شما آزمون کاغذی (کتبی) را انتخاب کردید، در یک روز مجزا برای مصاحبه حضوری اقدام می‌کنید. این روز مجزا می‌تواند چند روز قبل یا بعد از آزمون شما باشد ولی در صورتی که آزمون آیلتس کامپیوتری را انتخاب کردید، بخش اسپیکینگ به صورت مصاحبه رودرروی حضوری در همان روز آزمون خواهد بود.
  • همیشه آزمون های کاغذی (کتبی) در ساعت 9 صبح شروع میشوند. اگر شما در صبح تمرکز بالایی ندارید و عملکرد ذهنی بالاتری در بعدازظهر و یا عصر دارید، آزمون‌ کامپیوتری آیلتس ، IELTS CD ، بهترین گزینه برای شما محسوب میشود چرا که میتوانید در ساعت های 9 صبح ، 2 بعدازظهر و یا 6 عصر در این آزمون شرکت کنید. تمامی نکاتی که لازم است در مورد آزمون و سیستم ها بدانید، قبل از شروع آزمون، توسط آزمون گیرندگان توضیح داده میشود.

تنها عیب آزمون کامپیوتری آیلتس IELTS CD

علاوه بر مزایایی که در مورد آزمون کامپیوتری آیلتس ذکر کردیم تنها به یک عیب این آزمون باید اشاره کرد.

  • اگر سرعت یا مهارت تایپ شما بسیار ضعیف است و یا در کار کردن با کامپیوتر ضعیف عمل می کنید، بهتر است این آزمون را انتخاب نکنید. در لحظه پایانی، پس از اتمام آزمون تمامی نمایشگرها در زمان مشخص قفل شده و نمی‌توانید هیچگونه تغییری اعمال کنید.

شباهت‌های آزمون آیلتس کامپیوتری IELTS CD و آزمون آیلتس کاغذی (کتبی)

 این دو آزمون، از نظر محتوا ، فرایند و همچنین تعداد سؤالات دقیقاً شبیه به هم هستند. آزمون‌ کامپیوتری آیلتس ، IELTS CD ، و آزمون کتبی یا همان کاغذی آیلتس، هر دو در بخش‌های آکادمیک و جنرال قابل برگزاری بوده. هیچ استثنایی در دستورالعمل‌های آنها وجود نداشته و هر دو دارای یک دستورالعمل مشخص و واحد هستند. برای مثال در هر دو نوع آزمون، قبل از شروع بخش لیسنینگ، تست صدا انجام میشود و میتوانید از کیفیت صدای هدفون خود اطمینان حاصل کنید.  همچنین باید توجه کرد که آزمون آیلتس کامپیوتری از نظر اعتبار با آزمون آیلتس کاغذی (کتبی) هیچ تفاوتی ندارد و حتی در کارنامه شما نوع آزمون ذکر نمیشود و دقیقا کارنامه ای یکسان با آزمون کتبی دریافت می کنید.

کدام آزمون مناسب من است؟

 بسیاری از متقاضیان شکل سنتی‌تر آزمون آیلتس، یعنی آیلتس کاغذی (کتبی) را به نوع جدیدتر آن یعنی آزمون‌ کامپیوتری ، IELTS CD ،  ترجیح می‌دهند چرا که کتاب های بسیار زیادی برای مطالعه و تمرین آزمون کاغذی (کتبی) وجود دارد. با این حال همیشه به یاد داشته باشید که آزمون کامپیوتری، مزایای جالب و قابل تأملی دارد که باید قبل از تصمیم‌گیری از آنها اطلاع داشته باشید. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، شما باید ارزیابی دقیقی از توانایی‌های خود انجام دهید. هیچ فردی نمی‌تواند بهتر از شما نسبت به مهارت‌هایی که دارید، آگاهی داشته باشد. پس از مطالعه‌ی نکات گفته شده می‌توانید متوجه شوید که با کدام نوع از آزمون راحت تر هستید. همچنین باید ارزیابی کنید که در کدام شرایط، میزان استرس کمتری را خواهید داشت و می‌توانید به سؤالات آزمون پاسخ بهتری بدهید. شرکت در آزمون های آزمایشی ماک کامپیوتری در مراکز مختلف میتواند دید واقع بینانه تری به شما از توانایی هایتان بدهد.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *